66391520(021) - 6636 423 0912

استنلس استیل چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 2 فروردین 1399 در ساعت 10 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

 

استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ (Stainless Steel) آلیاژی از فولاد می‌باشد، که عناصر اصلی‌ تشکیل دهنده آن آهن ، کروم و نیکل است. استنلس استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و  به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطح آن چنین خاصیتی دارد که این خاصیت با افزایش میزان کروم افزایش می‌یابد.

مقاومت فولاد زنگ‌ نزن در مقابل خوردگی و زنگ زدگی ، ظاهر درخشنده و براق باعث شده  به یک ماده ایده آل برای بسیاری از کاربردهایی که در آن هم نیاز به استحکام بالا و هم نیاز به مقاومت به خوردگی بالا است تبدیل گردد؛ که بطور مثال می توان از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، کارخانجات تولید مواد غذایی و شیری، صنایع شیمیایی و تولید اسید، پزشکی، آشپزخانه های صنعتی و ... نام برد.

 استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ دارای گریدهای مختلفی است که ذیلاً به اختصار به برخی از پرمصرف ترین موارد آن اشاره شده است.

گرید 304 : که غیرمغاطیسی بوده و پرمصرف ترین گرید می باشد و معمولاً در فضای باز و محل هایی که با آب و رطوبت بطور مستقیم در ارتباط هستند استفاده می شود مانند ساخت انواع حفاظ و نرده دکوراتیو، پزشکی، آشپزخانه های صنعتی، کارخانجات تولید مواد غذایی و ... .

گرید 201: معمولاً در فضاهای داخلی و مکان های سرپوشیده که بطور مستقیم تحت تأثیر رطوبت نباشند مور استفاده قرار می گیرد مانند ساخت لوازم دکوراتیو، نرده و حفاظ و ... .

گرید 316 : که به دلیل مقاومت بالاتر نسبت به خورندگی در مقابل اسید، به یکی از پر استفاده ترین گریدهای خانواده  استنلس استیل در بخش صنعتی تبدیل شده که در بسیاری از صنایع مانند نفت و گاز، صنایع تولید اسید و مواد خورنده، پزشکی و ... از آن استفاده می گردد.

گرید 430 و 420 : که مغناطیسی بوده و در برابر سایش مقاوم می باشد ولی در برابر خورندگی مقاومت کمتری دارد و در صنایع دکوراتیو، خودرو ، ساخت قاشق و چنگال و ...  مورد استفاده قرار می گیرد.

گرید 309 و 310 : که به دلیل تحمل دمای بسیار بالا ( حدود 1100 درجه) به استیل نسوز معروف بوده و در ساخت لایه های داخلی انواع کوره ، محفظه احتراق موتورهای جت  و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
انتخاب صحیح بین استنلس استیل 304 و 316 کدام است؟

انتخاب صحیح بین استنلس استیل 304 و 316 کدام است؟

گرید 304 استنلس استیل گرید 304 یک استنلس استیل آستنیتی پایه است. این ماده حاوی سطح بالایی از نیکل و ...
استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل چیست؟

    استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ (Stainless Steel) آلیاژی از فولاد می‌باشد، که عناصر ...
استاندارد های شماره گذاری استنلس استیل

استاندارد های شماره گذاری استنلس استیل

استاندارد های شماره گذاری استنلس استیل   1-استاندارد AISI       ...
کاربردهای استیل

کاربردهای استیل

استفاده از استیل در صنایع مختلف روز به روز در حال گسترش است. در ادامه به برخی از این صنایع پرداخته ش ...